Målgrupper   Personale   Faglig tilgang   Visitation   Indkøringsperiode

Indkøringsperiode og tidsperspektiv

Når en borger flytter ind, vil personalet, være til stede. De vil hjælpe borgeren med fysisk at komme på plads samt få indrettet boligen. Samtidig vil de støtte og vejlede den enkelte, i den første svære tid og hjælpe borgeren med at opbygge gode relationer. I starten vil der være hyppige netværksmøder, for bedst muligt at hjælpe borgeren og netværket tilrette.

Vi betragter de første tre til seks måneder som en indkøringsperiode. Det er den tid, vi mener, det tager at falde til i nye omgivelser, lære personalet at kende og få opbygget nye relationer. Først efter denne indkøringsperiode er det muligt at få et mere præcist billede af, hvordan fremtiden vil kunne forme sig for borgeren.

Vi bruger indkøringsperioden til at skabe ro og plads, så borgeren kan falde til. Vi bruger også tiden til at være i dialog med borgeren og netværket, så der skabes tillid og opbygges gode styrkende relationer. Samtidig observeres borgerens psykiske og fysiske tilstand med henblik på fremtidige udviklings muligheder.

Målet med et ophold hos os er at borgeren hele tiden oparbejder kompetencer og færdigheder, som øger muligheden for, at kunne klare sig med mindre støtte i fremtiden.

Vi har derfor stor opmærksomhed på udvikling, som også er en af vores værdier.

Vi tror på at borgeren har størst mulighed for at udvikle sig i trygge og kendte omgivelser, så derfor giver vi mulighed for at borgeren kan blive boende, når behovet og opgaven ændres og så tilpasser vi ressourcerne og prisen efter det.

I vores tætte samarbejde med den visiterende kommune, aftaler vi tidsperspektiver i forhold til opgaven og opfyldelse af mål. Der bliver løbende udarbejdet udviklingsplan i takt med, at opgaven ændrer sig.